Annons:
Etikettövrigt
Läst 1442 ggr
2Sirius
4/14/17, 5:22 PM

Fakta iFokus

Namnförslaget är " Fakta iFokus "

Och jag tänker mig som, ett Bibliotek, Databas och Uppslagsverk.

 Där man samlar på ett logiskt sätt, data i Listor, Diagram, Menyer…

 Om…

 ALLT!

 Låter kanske övermäcktigt?

 Det började redan på slutet utav 90-talet, då jag gick på ABF, datakurs "knacka HTML-kod", och inte ville göra en simpel hemsida om mig själv…

Hade knappt inget att berrätta heller.

 Funderade på vad den skulle handla om…

 Det var innan större affärs-kedjor hade egna hemsidor.

 Till slut kom jag på "Länken", körde direkt fast i att göra snygga Giffar, som illustrerade Länkar (kedjor) som rörde sig…

 Men tanken var att göra ett Katalog-system med Länkar till diverse hemsidor som kunde vara bra för allmänheten.

 Med sökmotor, till både min sida, och likt Google.

 Vidare så fastnade jag också i frågor så som, ifall jag gör en grupp om låt säga mat affärer, små som stora.

 Ska då enskilda butiker få samma elr större plats än till exempel Maxi, som redan är en stor konkurent, elr ska " Matex" (som fans på den tiden) få större plats om de betalar en annons som syns mer….

Etik och moral-frågor…

 Tanken var också att internet-användare skulle vilja ha denna som startsida, med länkar till vad de ville komma till, för att slippa skriva massa adresser.

 Kom ju aldrig så långt med detta, men så kom jag att tänka på idén igen, nu när jag nyligen, gick med här iiiiifokus.

 Här är ju fillosofin allt under ett tak!

 "Logga in" och du kan blädra mellan vilka sidor du vill…

 Och vi har ju redan, många inricktade facktasidor, några snarlika där samma ämne kan komma upp nästan samma dag, men man tittar bara på den ena sidan.

Tänker ju främst på de fakta-sidor där man bara läser utan att göra egna inlägg.

 Varför inte kunna samla dessa på ett bra sätt, så om man funderar kring "sömnparalys", så hittar man på ett enkelt sätt, där den artikeln/tråden finns, och om liknande ämnen, som man kanske inte tänker på hör ihop med ämnet, kan ju även då, "revidera" inlägget, så att det blir så optimalt som möjligt.

Har ju som exempel både: Paranormalt, Oförklarliga fenomen, Depression, Bipolär sjukdom, Bokstavsfolk, Häxor och Wicca för att nämna några, dör just sömnparalys kan komma upp.

 Sökmotorn här, är ju trevlig, då man kan söka på både enskilda sidor " i iFokus", hela "iFokus", hela nätet, och Googles länkar ju hit…

 Men så ofta, som jag har haft svårt att hitta de sidor som jag just söker, för de drunknar i mängden.

 Och hittar man då en bra, varför inte ha den lättilgänglig, kanske omdömme om den.

 "Om vi gör den populärare och mer levande,"

 Man kan om man söker efter information om fjärilar, skicka förfrågan om hjälp att hitta…

 Det man vill veta, som man inte hittat på google.

 Och ju populärare och mer aktiv, den blir, ju fler aktiva kuniga är det möjligt att finna här.

 * Ju mer aktivitet, ju fler som vill annonsera här.

 Man skulle på sin profil, som man kan pimpa lite som man vill, även kunna lägga upp ett eget bibliotek med favoriter, då man är på 2 Telefoner, Plattan och jobbdatorn….

 * Var och en med sina Favoriter och Bokmärken.

Och så krashade hårdisken på den datorn med mina favoriter…

* Samla allt här istället…

* Och du kan logga in med vilken enhet du vill.

 * Strucktur på nätet :)

 Ursäckta att det blev så långt, men vad tycker ni?

 Förslag på uppläg av sidan, intresserade Medarbetare

Ju fler Medarbetare desto bättre, om den är värd att startas, skicka gärna (pm) medelande, om ni känner för det. / Peter

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
4/14/17, 5:29 PM
#1

Vill bara påpeka att det stavas "fakta". Och "ifokus".

Herveaux
4/14/17, 5:38 PM
#2

Välkommen till iFokus!
Kul att du har idéer, några av dem finns redan här på iFokus.

Men så ofta det är svårt att hitta de sidor man söker, för de drunknar i mängden. 

Skulle det inte bli samma problem på Fakta iFokus också?
Enklare då att gå in på tex Fjärilar iFokus om man vill läsa om fjärilar.
Eller använda sök-funktionen.

Man kan om man söker efter information om fjärilar, skicka förfrågan om hjälp att hitta… Det man vill veta, som man inte hittat på google. 

Då brukar dom flesta göra ett inlägg på den sajt som berör ämnet, så får man oftast svar eller hjälp att hitta info.

_Man skulle på sin profil, som man kan pimpa lite som man vill, även kunna lägga upp ett eget bibliotek med favoriter, då man är på 2 Telefoner, Plattan och jobbdatorn….
* Var och en med sina Favoriter och Bokmärken.
Och så krashade hårdisken på den datorn med mina favoriter…
* Samla allt här istället…
* Och du kan logga in med vilken enhet du vill.

_Här på iFokus kan man bokmärka (knappen finns uppe i högra hörnet i inlägget eller artikeln) intressanta inlägg och artiklar för att enkelt kunna hitta dom.
På varje sajt finns rubriken Bokmärken där man ser alla inlägg/artiklar man bokmärkt på sajten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
4/14/17, 5:40 PM
#3

Rättade rubriken.

Vad är det du söker/vill egentligen? Det framgår inte så tydligt i inlägget

l'm back

tlover
4/14/17, 5:42 PM
#4

När det gäller att det kan vara svårt att hitta rätt sajt så finns det en diskussionskategori på denna sajt som heter "vilken sajt" där man kan skapa en tråd för att hitta rätt sajt för sin fråga eller intresse

l'm back

2Sirius
4/14/17, 6:05 PM
#5

Tänker mig en övergripande sida som skulle kunna fungera som "Encyklopedi", om "allt", där man på ett logiskt sätt, staplar upp länkar till sidor här på "iFokus" och resten av internet, så på en plats kanske man samlar alla sidor med "Recept-samlingar": * Recept.nu * Recept.com * Recept.ifokus.se (om det fanns) Och som jag nämnde, "Sömnparaly" kan det stå om på Wikipedia, Läkarsidor….

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
4/14/17, 6:11 PM
#6

#5 Alla sajter har en länklista till aktuella sidor för sitt sajtämne så det är redan rätt logiskt.

Info om olika ämnen hittar du också i lexikonet på de olika ämnessidorna

Länkar till olika sidor på iFokus finns till viss del här på anslagstavlan iFokus och tanken är att det ska bli mer

l'm back

Annons:
Honestyisdead
4/14/17, 6:18 PM
#7

Annars finns ju länkar till alla aktiva sajter här under. De är sorterade under rubriker.

2Sirius
4/14/17, 6:30 PM
#8

Huruvida detta är en bra idé, är just vad jag vill ta upp. Om det är en bra idé, återstår frågan om upplägget för en sida här på iFokus är optimalt, eller om man skulle behöva göra en helt ny plattform från grunden. Jag tänker mig som att utveckla Lexikon- funktionen, lite som "Wikipedia" även gör med olika ämnes ord. ----------------------------------------------------------------------------------------- "Favoriter" Har inte utforfskat "Favorit/Bokmärkesfunktionen" fullt ut. Men jag tänker mig… Man kan ha 2 Webläsare på samma enhet. Om man på den ena gör: * iFokus.se * Recept.nu * Wikipedia. Se till Favoriter/Bokmärken. Så är de inte Bokmärken i den andra. Kunde man då här på iFokus göra sin egen Bokmärkes-lista, så kan du logga in med vilken enhet och Webbläsare som hellst, och ändå komma åt samma Bokmärken. Bokmärken i Webbläsaren skulle därmed bli nästintill onödig.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
4/14/17, 6:37 PM
#9

#8 Jag har för mig att vissa webbläsare har så att man kan ha samma bokmärken på flera webbläsare då man på vissa webbläsare kan ha användarnamn

l'm back

Honestyisdead
4/14/17, 6:37 PM
#10

Du verkar ju mena något annat än vad iFokus plattform kan erbjuda.

vendelay
4/14/17, 6:37 PM
#11

#8 Vad vill du bokmärka? Om du vill spara sajter osv kan du spara dem under "dina iFokus-sajter"

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
4/14/17, 6:39 PM
#12

#9 I Chrome kan en logga in och ha samma användare till alla enheter på sin webbläsare. Då sparas alla bokmärken & sånt, oavsett vilken enhet du har.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
4/14/17, 6:41 PM
#13

#12 Då minns jag rätt, jag har en inloggning på Chrome men jag använder den bara på min dator likväl men jag tror det är något sådant som TS efterfrågar om jag förstår rätt

l'm back

Annons:
2Sirius
4/14/17, 7:01 PM
#14

#10 kanske, det var därför jag ville lyfta frågan… Men kanske är idén för stor för att ens börja på. Hade kanske varit bättre att i så fall, göra en ny, egen Webbläsare, (som att det inte fanns tillräckligt många redan), med inbyggt "Lexicon". Men för att få en tanke att sluta snurra i huvudet, kan man behöva ventilera den, först då kan man höra hur den låter. De som utvecklade möjligheten att använda och producera elektrisiteten, blev ju båda dumförklarade av många, då det sågs som galenskap, men i det fallet var det ju bra att de trodde på sig själva…! ELler? 😂 #9 Har väl inte hittat den funktionen, varför jag saknar den… #11 Har lyckats bokmärka någon sida här… Men tänker mig en plats med Alla Bokmärken man har på ett ställe, Även ifrån andra sidor…

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
4/14/17, 7:04 PM
#15

#14 Jag tror inte iFokus är riktigt rätt plattform för detta, inte för att dumförklara dig utan bara att det inte riktigt går att göra praktiskt på iFokus som det ser ut idag.

l'm back

2Sirius
4/14/17, 7:35 PM
#16

Det var också en av funderingarna jag tänkte på ifall det var så stort att möjligen hörde till en senare version av denna sajten. Eller kanske möjligen, ett frö till nästa version…. För jag har insett att, om det nu skulle vara en god idé, så är den för stor för en enskild person på hobbynivå att utveckla. Allra hellst då man inte har tid att sitta 24/7 vid datorn…. Tack för ert visade intresse ☺ 💚🙌

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
4/14/17, 8:12 PM
#17

#16 Kan du inte använda Chrome då som jag tipsade om? Du loggar in med ditt Googlekonto och kan då komma åt alla bokmärken, från alla möjliga hemsidor, från alla enheter du använder.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

2Sirius
4/14/17, 8:20 PM
#18

Har chrome på både plattan och telfonen med samma mail till bas på bägge enheterna, men Bokmärkena är inte synkade. 😕

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vallhund
4/15/17, 4:02 AM
#19

Kompakta textväggar är oläsliga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Herveaux
4/15/17, 5:56 AM
#20

#19 Instämmer.

TS första inlägg var uppdelat i stycken, men efter att Sajtvärd ändrade (den felstavade) rubriken vart allt en textvägg.

Samma sak hände på ett av mina forum när jag var in och redigerade ett inlägg. Bugg-bus….


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tlover
4/15/17, 6:43 AM
#21

#19 som #20 säger så är det en bugg. Säg gärna till om du vet någon lösning

l'm back

vendelay
4/15/17, 8:15 AM
#22

#18 hm, det har jag aldrig råkat ut för. Jag har samma inloggad på alla enheter och alla bokmärken, lösenord och liknande finns då automatiskt. Du kan ju dubbelkolla så du verkligen är inloggad och att i bloggen är densamma på alla enheter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

2Sirius
4/15/17, 11:50 AM
#23

#18 #19 #21 Thanks tlover 💛 Hade Faktisk en mycket fin styckes-uppdelning… Men tragiskt nog sammanföll texten, vid utläggningen. Alltså bra upplägg, men tuchdown… 🙇

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
4/15/17, 1:03 PM
#24

Jag lyckades hitta en väg runt styckesindelningen så nu är det lite mer läsbart iallafall.

l'm back

2Sirius
4/15/17, 1:22 PM
#25

Tack snälla ☺#24 Jag hade också toma rader, eller "behöver man köra mellanslag en hel rad för att det ska bli en tom rad" 😕 Då jag rättade något stavfel, så visade det sig så fint i mina uppdelningar. Men då jag postade det det så var det samma igen.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: